Onderhoud - Safe & Care

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Onderhoud

Ventilatie

Waarom moet ik mijn ventilatietoestel onderhouden?
Uw auto gaat jaarlijks naar de garage, de verwarmingsketel wordt jaarlijks onderhouden, en het ventilatiesysteem blijft zomaar draaien? Niet dus.



Uw ventilatiesysteem heeft ook onderhoud nodig.

Een ventilatiesysteem dat niet onderhouden wordt, zal al snel met verstopte filters zitten, waardoor de luchtdebieten sterk gereduceerd worden. Omdat er onvoldoende lucht af- en/of toegevoerd wordt, zal er onvoldoende verse lucht zijn. In erge gevallen kan dit geuroverlast veroorzaken. Er ontstaat een tekort aan ventilatie. Ook de filters raken na enige tijd vervuild. Je kan deze filters regelmatig schoonmaken, maar moet ze ook 2 keer per jaar vervangen. Als die niet regelmatig vervangen worden, zullen ze de ventilatielucht niet meer filteren, omdat deze simpelweg de vervuiling niet meer kan opnemen. Hierdoor zal de warmtewisselaar nog sneller vervuild raken. Ook zal een vervuilde ventilatiefilter ervoor zorgen dat er een grotere drukval ontstaat over de filter, zodat er minder ventilatiedebiet is.
De meest voorkomende problemen zijn oogirritaties, niezen, last van astma, slaapproblemen en concentratieproblemen en meer last van allergie.

Het toestel zelf heeft onderhoud nodig.
Aan de waaierbladen kleeft een smerige substantie, die het debiet nadelig beïnvloedt. Hierdoor zal er te weinig ventilatie zijn en het verbruik toenemen.



Het is dus belangrijk om regelmatig te controleren of je mechanisch ventilatiesysteem wel correct werkt. Haal je wel de berekende debieten? Wij zullen dit bij een onderhoudsbeurt altijd controleren. Indien nodig regelen wij het systeem opnieuw in. Bij een inregeling kan je ook een rapport krijgen voor het EPB-verslag.


Ook de leidingen kunnen na verloop van tijd wel wat onderhoud gebruiken, maar dit is duur.

Als u preventief optreedt met ventielfilters kan u nochtans veel geld besparen.
Bij mechanisch ventilatie met warmterecuperatie is de warmtewisselaar is meestal ook vervuild. Op de lamellen van de warmtewisselaar zet zich een laag af; deze heeft de eigenschap van een isolator. Ook zal er zich tussen de lamellen van de warmtewisselaar vuil zetten. Dit zal het totale rendement van warmterecuperatie flink laten slinken en hogere stookkosten vragen. Men moet de warmtewisselaar dus reiningen.


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu